Informatisering handelsbedrijf via WMS-pakketselectie

De vraagstelling: Kühne Automotive b.v. (Kühne) importeert en distribueert een breed assortiment automaterialen dat via de groothandel (grossiers in automaterialen, automaterialenhandelaren) aan garagebedrijven wordt geleverd. Kühne is een succesvol bedrijf dat na haar oprichting in 1929 is uitgegroeid tot een van de belangrijkste aanbieders op de automotive vervangingsmarkt in Nederland.
Deze positie is opgebouwd door te investeren in een zeer breed assortiment en bovendien kwaliteit als uitgangspunt te nemen. Er werken 150 mensen vanuit verschillende vestigingen. Het hoofdkantoor staat in Hoevelaken (55.000 SKU's – Stock Keeping Units). Kühne beschikt daarnaast over een drietal kleinere magazijnen in Hoogeveen, Schiedam en Veldhoven. (700 m² en 20.000 SKU's).
De ruimte van het magazijn in Hoevelaken is beperkt. Het bedrijf had het idee dat door wijziging van processen de logistieke prestatie kan verbeteren en de ruimte efficiënter kan worden benut. Voorwaarde voor aanpassing was de inzet van een nieuw informatiesysteem in het magazijn. Men vroeg zich af welk systeem het beste zou gaan passen.
 
De ondersteuning: door Kühne Automotive was al het nodige voorwerk verricht. In samenwerking met de logistiek manager zijn de wensen en eisen te stellen aan het informatiesysteem door ons verder uitgewerkt en vertaald in een profiel.
Voor het opstellen van een shortlist van mogelijk geschikte pakketten is vervolgens gebruik gemaakt van de bij Tharsis beschikbare databases en de kennis en ervaring die voort komt uit de internationale pakketonderzoeken die door medewerkers van Tharsis zijn uitgevoerd. De onderzoeken omvatten meer dan 30 ERP en meer dan 80 WMS pakketten.Kuhne auto
Het eerder opgestelde profiel werd gelegd tegen de door de verschillende pakketten geboden functionaliteit (de "confrontatie"). Op deze wijze werd op efficiënte en effectieve wijze zichtbaar in welke mate de verschillende systemen de toekomstige werkwijze kunnen ondersteunen.
De drie meest geschikte pakketten zijn gevraagd een (concept) offerte op te stellen en een gerichte demonstratie te geven. Als basis is een verdere uitwerking van het eerder opgestelde profiel van (bijzondere) wensen en eisen gebruikt.
 
Het resultaat: uit de confrontatie met eisen en wensen bleken grote verschillen tussen de systemen. Slechts een beperkt aantal systemen kon zonder maatwerk de gevraagde functionaliteit bieden. De offertes, de demonstaties en het contact met referentiebedrijven boden vervolgens voldoende basis voor een finale keuze. Het gekozen WMS is medio 2009 live gegaan. Na het live gaan is Kühne begonnen met het doorvoeren van de gewenste veranderingen.

Deel deze pagina